یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

معاون سازمان فناوري اطلاعات خبر داد:

راه‌اندازي موتور جست‌وجوي بومي با پشتيباني هوشمند از زبان فارسي

انصاري

شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸:۰۰


معاون سازمان فناوري اطلاعات گفت: عليرغم پشتيباني موتور جست‌وجوهاي خارجي از زبان فارسي مي‌خواهيم جست‌وجوگرهاي بومي با پشتيباني هوشمند از زبان فارسي، از خواسته و منظور کاربر ايراني درک کاربردي‌تر ارائه دهند.

علي‌اصغر انصاري در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در فراخوان شناسايي ارائه‌دهندگان خدمات موتور جست‌وجو، شرکت‌هايي شرکت کرده‌اند که هم‌اکنون مراحل ارزيابي شرکت‌ها آغاز شده است.

معاون توسعه و مديريت شبکه سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه موضوع ارائه دهندگان خدمات پويشگر با قدري تأمل در حال پيگيري است، گفت: در موتور جست‌وجو بحث جمع کردن و نمايه‌سازي اطلاعات مطرح است و موضوع اصلي مراجعه کاربران براي دريافت اطلاعات موردنياز است.

وي ادامه داد: در حوزه ارائه‌دهنده سرويس موتور جست‌وجو، اپراتورهايي با نام "فجر" پروانه فعاليت خواهند گرفت.

انصاري گفت: در حال حاضر شرکت‌هاي داوطلب براي اين قبول کار زياد هستند، اما هدف سازمان فناوري اطلاعات استفاده از محصولات ايراني و بومي شده است.

معاون توسعه و مديريت شبکه سازمان فناوري اطلاعات ايران تصريح کرد: پشتيباني محصولات ايراني و بومي‌شده از خط و زبان فارسي يا برخورداري از مزيت رقابتي نسبت به محصولات خارجي، از جمله پارامترهاي مهم سازمان فناوري اطلاعات در ارزيابي متقاضيان است.

وي گفت:‌ شرکت‌هايي که با عنوان اپراتورهاي فجر به بازار وارد مي‌شوند، بايد توان کاربردي داشته باشند، ضمن اينکه لازم است از مزيت‌ رقابتي برخوردار باشند تا بتوانند با مديريت هزينه‌ و درآمد، مدل اقتصادي کسب و کار داشته باشند و در بازار خود را نگه دارند.

وي اظهار داشت: هم اکنون موتور جست‌وجوهاي خارجي نيز به سمت پشتيباني از خط و زبان فارسي گام برداشته‌اند؛ اما مي‌خواهيم موتور جست‌وجوهاي بومي که وارد بازار مي‌شوند، براي مثال با اتصال به منابع ادبي فارسي، بتوانند هوشمند تر و بيشتر از نمونه‌هاي خارجي، از خواسته و منظور کاربر ايراني درک داشته باشند و احتياج او را راحت‌تر برآورده‌ کنند.

انصاري گفت: اميدواريم موتور جست‌وجوهايي که به بازار مي‌آيند در فضاي وب فعال شوند، نه سهم 100 درصدي بلکه سهم کاربردي از بازار داخلي را به خود اختصاص دهند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو